Tiskové zprávy

Energy drinky pijí Češi hlavně „na únavu“, zajímají je i limitované edice příchutí

Téměř každý druhý Čech alespoň někdy sáhne po energetickém nápoji. Není překvapením, že nejčastěji ve chvíli, kdy je unavený a potřebuje se probrat. Nejoblíbenější jsou přitom perlivé varianty těchto nápojů. Ze značek se těší největší oblibě Red Bull. Respondenti mají ale také zájem o limitované edice, kterými výrobci často doplňují svou základní nabídku příchutí. Výzkum realizovala výzkumná společnost Nielsen Admosphere na vzorku pětistovky respondentů z internetové populace Českého národního panelu starší 15 let. Stejná společnost realizuje také monitoring reklamy, ze kterého vychází, že letos zatím nejvíce inzeroval Big Shock.

Lidí, kteří alespoň někdy pijí energetické nápoje, je v internetové populaci skoro polovina, přičemž 12 % si je dá minimálně jednou týdně, zbylých 37 % potom méně často. Sahají po nich nejčastěji, když jsou unavení a chtějí se probrat (ve 40 % případů), nezanedbatelné procento (16 %) ale také ve chvíli, kdy se potřebují soustředit za volantem. 13 % pije energetické nápoje je tak na chuť a 9 % při studiu nebo při práci – aby se mohli lépe soustředit. Obecně pije tento druh nápojů více mužů než žen a spíše mladší respondenti.

Preferované jsou perlivé energy drinky. Skoro třetině dotázaných, kteří tyto nápoje pijí alespoň občas, ale na sycenosti nezáleží.

Energetických nápojů najdeme v současnosti v obchodech nepřeberné množství. Ze značek je přitom nejoblíbenější Red Bull (preferuje ho 30 % respondentů, kteří se hlásí k pití energy drinků), na druhém místě Big Shock (16 %) a na třetím Semtex (10 %). Až 16 % dotázaných však oblíbenou značku těchto nápojů nemá.

V obchodech jsou často k nalezení také energy drinky v sezonních edicích příchutí, se kterými značky přicházejí v různých obdobích roku. Většina respondentů, kteří tyto nápoje pijí, novinky zkouší: 10 % je vyzkouší vždy, 53 % pak alespoň někdy – záleží na příchuti, se kterou značka přijde.

Častou marketingovou strategií značek je spojování energetických nápojů se známými osobnostmi, ať už sportovci, hudebníky nebo influencery. Výzkum však ukázal, že respondenty tato propojení spíše nezajímají: 87 % ve výzkumu odpovědělo, že si nevybaví žádné spojení značky se známou osobností.

Pohled na ceníkové hodnoty reklamy v segmentu energetické nápoje nám ukazuje, že v tomto roce je prozatím největším inzerentem značka Big Shock, která umístila reklamu v celkové ceníkové hodnotě necelých 37 milionů korun. Zároveň se meziročně hodnota její reklamy zvýšila téměř na dvojnásobek. Těsně na druhém místě byl v období leden-srpen 2018 Red Bull, který využil prostor v hodnotě necelých 36 milionů korun. U něj to navíc znamená takřka sedminásobný nárůst oproti stejnému období v loňském roce. Značka Tiger je s velkým odstupem třetím největším inzerentem: za osm měsíců v roce 2018 umístila reklamu v ceníkové hodnotě 7 milionů korun, což je cena o 52 % vyšší oproti loňsku.

Energy drinky pijí Češi hlavně „na únavu“, zajímají je i limitované edice příchutí