16/6/22

Dvě třetiny Čechů letos vyrážejí na dovolenou, nejčastěji ji budou trávit u vody a relaxovat

Mezi červnem a srpnem letošního roku se chystá na dovolenou 67 % Čechů, nejčastěji zůstanou v Česku. Skoro třetina dovolenkářů plánuje své dny volna trávit převážně u vody, jen o něco menší část pak na chatě nebo na horách. Kromě relaxace (81 %) se bude více než polovina věnovat poznávání nových míst, víc než čtvrtina se chystá při dovolené sportovat. Co se týče dopadů pandemie COVID-19 na plánování dovolené Čechů, tak se zdá, že jsou již minimální. Skoro polovina dokonce dovolenou v období pandemie prožívala v rámci možností stejně, jako kdyby žádná pandemie nebyla.

Výzkum realizovala společnost Nielsen Admosphere metodou online sběru na vzorku pěti set respondentů z internetové populace Českého národního panelu starších 15 let. Výsledky doplňují data z monitoringu reklamy Ad Intel společnosti Nielsen Admosphere, podle kterých byla od začátku roku nejsilnějším inzerentem v segmentu cestovních agentur společnost Blue Style.

Na (výhradně) tuzemskou dovolenou letos v létě vyrazí 36 % dotázaných, ve větší míře se jedná o věkovou skupinu 35-44 let a procento také stoupá s úrovní vzdělání. Do zahraničí se tento rok chystá 14 % respondentů a tuzemskou i zahraniční dovolenou má v plánu 17 %. Těch, kteří letos nevyrazí nikam, je v internetové populaci třetina – o něco častěji se jedná o ženy, také starší věkové skupiny (45+) a obyvatele vesnic.

Co mají dovolenkáři v plánu?

Pokud jde o konkrétní místa pro trávení dovolené, tak necelou třetinu dovolenkářů letos najdeme převážně u vody (avšak jiné než moře). 28 % bude v době dovolené hlavně na chatě, 27 % na horách. Dovolenou u moře chystá 26 %. Podíváme-li se na plánované destinace mužů a žen, nejsou u většiny z nich patrné větší rozdíly, ale například hory ve větší míře plánují muži než ženy (je zde rozdíl 10 procentních bodů), zatímco v případě moře je to právě naopak (i když s menším rozdílem 5 procentních bodů).

Že na dovolené plánují respondenti hlavně relaxovat (81 %), to asi nikoho nepřekvapí. Více než polovina lidí, kteří letos někam vyrážejí, se ale plánuje věnovat poznávání nových míst. Celých 27 % se dále chystá na dovolené sportovat (ve větší míře nejmladší věková skupina 15–34 let) a 21 % navštíví kulturní události. A protože ne každý tráví dovolenou mimo domov, 20 % respondentů uvádí, že většinu letošní dovolené využije k domácím pracím.

Dovolené v době COVIDu

Závěrečná část výzkumu testovala několik výroků na téma dovolených v době pandemie COVID-19. Nejvíce respondentů (49 %), kteří letos plánují dovolenou, se ztotožnilo s tvrzením, že v rámci možností po celou dobu pandemie prožívali dovolenou tak, jako by žádná pandemie nebyla. Více než třetina (36 %) dále souhlasila s výrokem, že při dovolené raději dodržují vlastní preventivní opatření (například navštěvují méně frekventovaná místa), ale podobné procento (35 %) také tvrdí, že kvůli pandemii omezili dovolenou v zahraničí. Nejméně se respondenti ztotožňovali s tvrzeními, že by letošní dovolenou plánovali kvůli pandemii prožít jinak, než kdyby pandemie nebyla (jen 20 %) a také, že by měla pandemie silný vliv na výběr letošní destinace (20 %). Tyto výsledky tak svědčí o tom, že v současné době Češi, kteří plánují cestovat, už mnoho rizik spojených s pandemií nevnímají.

Inzerce cestovních agentur

V segmentu cestovních agentur byla od začátku roku zatím největším inzerentem společnost Blue Style, která umístila reklamu v celkové ceníkové ceně přes 72 milionů korun.

arrow_back
Zpět na přehled článků
arrow_back
Zpět na titulní stranu