Internet news service is right behind the TV news. More than half of Internet population view Internet news various times a day. One tenth of Internet users use for the daily access to the news also their mobile phones.
Aktivní uživatelé internetu dávají z hlediska frekvence sledování zpravodajství přednost internetu před televizí. Několikrát denně sleduje zpravodajské weby více než polovina respondentů (televizní zpravodajství 40 % respondentů). Pokud jde o denní sledování, podíl konzumentů televizního a internetového zpravodajství se prakticky vyrovnává na bezmála osmdesáti procentech. Z hlediska objemu zpravodajství (měřeného časem sledování) však celkově hraje prim televize. V tomto směru konkuruje zpravodajským webům i zpravodajství v rádiu.Zhruba deset procent internetových uživatelů sleduje alespoň jednou denně zprávy v mobilním telefonu a pět procent přijímá zpravodajství v jiných mobilních zařízeních (iPod, PDA, tablet atp.). Tyto netradiční zpravodajské kanály preferují hlavně mladí muži ve věku 15-24 let. Pro tuto generaci je, více než pro ostatní, důležitá optimalizace zpravodajského serveru pro mobilní telefony.Graf č. 1
60 % konzumentů mobilního zpravodajství surfuje na svém telefonu na stránkách zpravodajských webů, nejčastěji na iDNES.cz a Novinky.cz Pro příjem zpravodajství do mobilu lidé čím dál častěji využívají tzv. chytré telefony (smartphony). Alespoň částečně tak eliminují nevýhody malého displeje a nepohodlného ovládání. Možná i díky tomu označili letos respondenti za hlavní nedostatky mobilního zpravodajství i jiné faktory, jako například cenu za připojení, pomalé načítání, pokrytí (rychlým) signálem či formátování stránek.Graf č. 2
Výzkum dále odhalil zajímavou souvislost mezi typem mobilního telefonu a využívaným typem internetového připojení. Polovina vlastníků smartphonů, kteří přijímají zpravodajství do mobilu, využívá k internetovému připojení datový tarif od svého operátora a dvě pětiny chodí na internet přes wi-fi. Příjemci mobilního zpravodajství do „klasických“ mobilních telefonů deklarují datový tarif dvakrát méně a wi-fi dokonce čtyřikrát méně. Místo toho využívají krátkodobé internetové připojení a více než třetina nevyužívá žádné.
Analytik výzkumu k výsledkům dodává: „Mobilnímu zpravodajství nelze upřít velmi zajímavý potenciál, který vyplývá z poptávky po aktualitě zpravodajství. Naučila-li se totiž populace přistupovat na stránky zpravodajských webů i několikrát denně, pravděpodobně jí bude vyhovovat i přístup přes mobily, ve kterých lze sledovat čerstvé zprávy bez ohledu nejen na čas, ale i místo. Nízká, i když rostoucí penetrace mobilního zpravodajství však nasvědčuje, že nevýhody či nezvyk jsou zatím (zejména u starších generací) rozhodující.“Výzkum byl proveden na NetPanelu. Výběrový vzorek představuje reprezentativní vzorek internetové populace ČR starší 15-ti let. Analýza dat byla uskutečněna na vzorku 554 respondentů.v oblasti zpravodajstvi je internet rovnocennym souperem televize